I don’t deny things with my hands*

Acrylic on canvas, 154 x 270 cm, 2017

In this work I return to the topic I am repeating and developing for several years. As I wrote in my dissertation thesis:

“All potential images of the same scene contain the same information, differently encoded. There are a multitude of ways to encode the same view, including strange views such as anamorphic perspectives uses mirrors, glasses, and other tools to reorganize relationships into interesting encoded images.”

This canvas reflect a mirrored space with my art installation in M. A. Bazovský Gallery in Trenčín. Of course, for viewer it is not possible to enter the space of painting, so he/she does not have the (physical) opportunity to explore the space and reveal the relationships inside of it. The only key to understanding is to look into the mirror on the opposite wall – but this is inaccessible so the viewer have to accept the limits of his/her knowledge, the impossibility of cognition.

in the gallery

acrylic on canvas, 154 x 270 cm

* Title taken from Lewis Carroll’s book Alice’s Adventures in Wonderland (1865). Slovak title translation: Nemám vo zvyku popierať veci rukami (Alica v krajine zázrakov, preklad: Juraj Vojtek, Viera Vojtková, 2010)


V práci sa už po niekoľký krát vraciam k motívu, ktorý opakujem a rozvíjam už niekoľko rokov. Ako píšem vo svojej dizertačnej práci:

“Všetky možné obrazy rovnakej scény obsahujú rovnakú informáciu, len inak zakódovanú. Existuje obrovské množstvo spôsobov, ako zakódovať ten istý pohľad, vrátane čudných zobrazení, napr. anamorfná perspektíva používa zrkadlá, sklá a ďalšie nástroje na preusporiadanie vzťahov do zaujímavých zakódovaných obrazov.”

Maľba predstavuje zrkadlený priestor s inštaláciou mojej práce v trenčianskej galérii M. A. Bazovského. Do priestoru maľby sa (pochopiteľne) nedá vstúpiť, divák tak nemá (fyzickú) možnosť preskúmať priestor a odhaliť vzťahy, ktoré v ňom fungujú. Na to by mu pomohlo pohľad do zrkadla na protiľahlej strane miestnosti – ten je však nedostupný a divák sa musí zmieriť s nemožnosťou poznania.